Gimnastik Irama

 
APA ITU  GIMNASTIK IRAMA?
Gimnastik berirama adalah sukan di mana pesaing tunggal atau pasangan,trio atau malah lebih (biasanya lima) memanipulasi satu atau dua alatan: tali, gelang, bola, belantan dan reben. Gimnastik berirama adalah satu sukan yang menggabungkan unsur-unsur balet, gimnastik, tarian teater, dan manipulasi alatan. Pemenang adalah peserta yang memperoleh mata terbanyak, sebagai di anugerahi oleh panel hakim, untuk lompatan, kestabilan, putaran, keboleh lenturan, pengendalian alatan, dan seni pergerakan .Badan pentadbiran, Fédération Internationale de Gymnastique (FIG),mengubah Code of Points pada 2001, 2003, 2005, dan 2008 untuk menegaskan elemen teknikal dan mengurangkan subjektiviti kehakiman. Sebelum 2001, penghakiman adalah pada skala 10 mata seperti gimnastik artistik. Ia telah bertukar menjadi skala 30 mata pada 2003, skala 20 mata pada 2005, dan pada2008 bertukar balik kepada skala 30 mata. Terdapat tiga nilai diambil kiramenjadi mata akhir²-teknikal, artistik dan kesempurnaan. Pertandingan antarabangsa dibahagikan antara Remaja, di bawah enam belas oleh tahun kelahiran mereka; dan Senior, untuk wanita enam belas dan lebih sekali lagi oleh tahun kelahiran mereka. Gimnas lazimnya memulakan latihan pada usia sangat muda dan mereka yang berada pada terbaik lazimnyaadalah pada lewat remaja atau awal dua puluhan. Kejohanan terbesar dalamsukan ini adalah Sukan Olimpik, Kejohanan Dunia, dan Kejohanan Grand Prix.
SEJARAH GIMNASTIK IRAMA
Gimnastik berirama yang berkembang daripada idea bagi I.G. Noverre(1722±1810), Francois Delsart (1811±1871), dan R. Bode (1881), yang kesemua mempercayai dalam pernyataan pergerakan, di mana seseorang menggunakan tarian untuk meluahkan diri sendiri dagigin bersenam pelbagai bahagian tubuh. Peter Henry Ling seterusnya mengembangkan idea dalam sistem latihan bebas Sweden abad ke-19, yang melayakkan “aesthetic gymnastics”, di mana pelajar menyatakan perasaan-perasaan mereka dan emosi melalui pergerakan menyeluruh. Idea ini telah dilanjutkan oleh Catharine Beecher, yang mengasaskan Western Female Institute di Ohio, Amerika Syarikat, pada 1837.Gimnastik berirama kompetitif bermula dalam 1940-an dalam Kesatuan Soviet. FIG mengiktiraf disiplin ini pada 1961, pertama seperti gimnastik modenkemudian sebagai gimnastik berirama sportive, dan akhirnya sebagai gimnastik  berirama. Kejohanan Dunia pertama untuk gimnas individu mengambil tempat pada 1963 di Budapest, Hungary. Kumpulan telah diperkenalkan pada tahap yang sama pada 1967 di Copenhagen, Denmark.Gimnastik berirama telah ditambah di Sukan Olimpik Musim Panas 1984 di Los Angeles, dengan pertandingan Individual All Around.Bagaimanapun, banyak persekutuan daripada negara-negara Eropah Timur telah dipaksa untuk memulau. Lori Fung dari Kanada adalah gimnas berirama pertama untuk mengondol satu pingat emas Olimpik. Pertandingan kumpulan telah ditambah ke Sukan Olimpik Musim Panas 1996 di Atlanta, Georgia.
PERKEMBANGAN GIMNASTIK IRAMA DI MALAYSIA
Pada amnya, perkembangan gimrama di Malaysia bermula di sekolah. Latihan gimrama tidak ditawarkan di mana-mana tempat pada mulanya. Di sekolah,gimrama telah dimulakan sebagai aktiviti kokurikulum. Sukan gimrama telah diperkenalkan secara serius di Malaysia pada tahun 1982 dimana satu Kursus Kejurulatihan Peringkat Asas telah diadakan di Kuala Lumpur dibawah pimpinan Puan Emmy Bellwood iaitu seorang jurulatih dari New Zealand. Pada tahun 1983, Jawatankuasa Teknik Gimrama yang pertama telah ditubuhkan dibawah Persekutuan Gimnastik Malaysia. Seterusnya pada tahun 1984, satu lagi kursus kejurulatihan bagi guru-guru dari sekolah dan maktab telah
dijalankan oleh beberapa orang instruktor tempatan.Pada tahun 1985, Persekutuan Gimnastik Malaysia telah mengimport seorang jurulatih dari Australia untuk mengadakan program intensif selama setahun. Seramai 300 orang jurulatih dapat dihasilkan. Pada tahun yang tersebut juga, satu lagi Kursus Kejurulatihan Serantau Peringkat Lanjutan telah diadakan dengan menjemput pakar yang sama.Kejohanan gimrama peringkat kebangsaan yang pertama telah diadakan pada tahun 1985. Sebanyak 30 pasukan dari seluruh negara telah mengambil bahagian. Pada tahun 1986, satu skim pembangunan untuk gimnas yang berasaskan penganugerahan lencana dan sijil kecemerlangan bagi gimnas yang berjaya telah dilancarkan. Seterusnya pada tahun 1989, gimrama telah diperkenalkan di Sukan SEA Kuala Lumpur, dan Malaysia telah memungut lima pingat emas melalui Faiznur Miskin. Selain itu, gimnas peringkat nasional telah diberi peluang bertanding dalam Kejohanan Empat Benua untuk memperolehi pendedahan. Malaysia juga telah mengambil bahagian dalam Kejohanan Sedunia di Alicante, Sepanyol. Dari aspek kepegawaian, kursus kehakiman peringkat kebangsaan yang pertama telah diadakan pada tahun 1987 oleh seorang pakar dari Australia, Cik Karen Ho. Seramai 20 orang hakim kebangsaan telah dihasilkan. Pada tahun 1989 Satu kursus Kejuruhakiman Peringkat Antarabangsa telah diadakan dan dikendalikan oleh seorang jurulatih dari (FIG), Puan Yoshiko Kamo untuk menyediakan juruhakim tempatan ke Sukan SEA 1989.Setakat ini, boleh dikatakan perkembangan gimrama di Malaysia sudah meningkat, selaras dengan adanya Persatuan Gimnastik Asia Tenggara(SEAGON) yang ditubuhkan dan bertempat di Jakarta pada tahun 1989.